basscania

I denna blogg kommer jag lägga upp min musik, dikter, digitala målningar och ibland lite åsikter om saker och ting. In this blog I will post my music, poems, digital paintings and sometimes opinions about things.

multinationella företag som juridisk person.

Publicerad 2016-04-20 00:05:00 i Bild, Samhälle,

Jag har funderat på det här ett tag.
 
I USA så har multinationella företag drivit igenom via högsta domstolen ett predjudikat som går ut på att mulinationella företag ska kunna ses som en juridisk person.
 
Anledningen är att en juridisk person får lov att skänka pengar i valkampanjer.
Resultatet är att företag då kan köpa sig en politiker som driver deras agenda.
Då kan jag tycka det är konstigt att samma sorts företag INTE vill ses som en
juridisk person när det gäller skattelagstiftning.
 
Vad jag menar är att FÖRETAGET tycker det är ok att dom anställda betalar skatt.
Men inte att FÖRETAGET självt (med sina aktieägare och ledning) ska betala skatt.
Istället  i dom flesta länder i västvärlden hotar multinationella företag med (samtidigt som dom skatteplanerar) att lämna landet om de inte får sin vilja igenom dvs slippa skatta.
 
Var är solidariteten och patriotismen (snor dettta ord ifrån alla rasister) för det land
som varit en del av uppbyggnaden av företaget?
 
Nej mycket vill ha mer.
Priset blir på bekostnad av nationalstatens undergång.
Vill vi ha det så? Är OLIGARKI det vi vill ha?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Basscania

Hej jag heter Håkan Pontén och jag är en musiker ifrån HBG. Jag använder mig av artistnamnet basscania. I denna blogg kommer jag lägga upp min musik men även dikter, digitala målningar och ibland lite åsikter om saker och ting. Dvs sammanfatta mig själv som offentlig persona! --------------------------ENGLISH----------------------------- Hello my name is Hakan Pontén and I am a musician from HBG. I use the stage name basscania. In this blog I will post my music but also poetry, digital paintings and sometimes opinions about things. That sum myself as a public persona!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela